Sunday, January 02, 2011

Teknologi Pengeluaran Tumbuhan Ubatan Bahagian 2: Habitat Semula Jadi

Setiap jenis tumbuhan ubatan mempunyai keperluan yang tersendiri untuk tumbesarannya dan dengan demikian terdapat ekologi yang spesifik baginya. Keadaan ini biasanya berkait rapat dengan suhu persekitaran, kelembapan, keperluan cahaya dan tahap kandungan karbon dioksida. Adalah dipercayai kombinasi faktor-faktor ini akan menentukan kemandirian tumbuhan ubatan tersebut sekali gus menentukan kehadiran bahan kimia yang tertentu di dalam setiap spesies.
Terdapat tumbuhan ubatan yang memerlukan siang hari yang lebih panjang daripada malam hari dan tumbuhan ini hanya boleh didapati pada aras yang tinggi. Terdapat juga tumbuhan yang hanya terdapat pada aras yang rendah. Ada yang memerlukan teduhan atau naungan. Tumbuhan ini biasanya tumbuh sebagai semak di dalam hutan. Ada juga yang memerlukan cahaya yang maksimum dan biasanya tumbuh di kawasan lapang, di tepi jalan atau di tanah terbiar. Contoh spesies tumbuhan ubatan yang penting dan biasanya ditemui di dalam hutan ialah kacip fatimah (Labisia pumilla), tongkat ali (Eurycoma longifolia), belimbing tanah (Tacca cristata) dan emas cotek (Ficus deltoidea). Tumbuhan ubatan seperti hempedu bumi (Andrographis paniculata), dukung anak (Phyllanthus amarus) dan serai wangi (Cymbopogon nardus) pula tumbuh di kawasan lapang. Bagi tumbuhan ubatan tongkat ali (Eurycoma longifolia), walaupun didapati tumbuh secara habitatnya di dalam hutan sebagai semak, kajian menunjukkan kadar pertumbuhan di kawasan lapang dengan bantuan pengairan adalah lebih baik jika dibandingkan dengan habitat semula jadinya.
Satu lagi tabiat tumbesaran tumbuhan ubatan yang berkaitan dengan habitat semula jadinya ialah hubungan simbiotik dengan tumbuhan lain. Hubungan ini boleh dikelaskan sama ada sebagai parasit, epifit atau saprofit. Pokok tumbuhan ubatan daripada kumpulan epifit yang paling biasa ditemui ialah emas cotek (Ficus deltoidea) dan raja satun (Hydnophytum formicariuma). Tumbuhan ubatan epifit ini tidak bergantung kepada perumahnya untuk mendapatkan nutrien. Ianya menumpang sekadar untuk mendapatkan sokongan fizikal untuk mendapatkan cahaya matahari yang mencukupi. Tumbuhan ini mendapatkan bekalan air dan nutrien daripada bahan buangan yang terkumpul di dalam tumbuhan sokongan. Bagi sesetengah tumbuhan seperti raja satun atau sarang semut, akarnya merupakan habitat bagi serangga seperti semut. Dengan demikian, persekitaran akar adalah kaya dengan nutrien.
Tumbuhan parasit pula merujuk kepada tumbuhan yang menjadikan perumahnya sebagai tempat untuk mendapatkan bekalan air dan nutrien. Dedalu adalah contoh tumbuhan parasit. Pokok dedalu mengeluarkan akar yang akan menyuntik ke dalam xilem perumah dan menyerap nutriennya. Dipercayai terdapat dedalu yang menjadi parasit kepada pokok-pokok tertentu boleh dijadikan ubatan yang lebih mujarab dibandingkan dengan yang di atas pokok-pokok lain.
Kumpulan saprofit juga tidak kurang pentingnya di dalam rangkaian tumbuhan ubatan. Melalui rantaian makanan, mikroorganisma seperti kulat hidup bersumberkan bahan organik daripada pokok yang mati. Tumbuhan saprofit yang biasa diambil oleh pengamal tumbuhan ubatan Melayu ialah kulat susu rimau (Ganoderma lucidum).
Pengaruh iklim mikro dan kesan simbiosis di antara tumbuhan perumah dengan tumbuhan ubatan juga penting dalam pengeluaran bahan ubatan daripada tanaman. Sebagai contoh, emas cotek ialah tumbuhan ubatan epifit yang ditemui tumbuh pada paras yang berbeza (sama ada pada ketinggian 10 meter dari paras laut atau di tanah tinggi). Kepelbagaian yang ditemui pada paras rendah di tepi pantai (paras laut) biasanya mempunyai daun yang menirus, struktur kanopi yang menegak dan mempunyai buah yang kecil. Sifat ini biasanya merujuk kepada emas cotek jantan. Emas cotek betina pula biasanya mempunyai daun yang besar, bulat, struktur ranting yang banyak dan padat serta buah yang lebih besar. Ciri-ciri tumbuhan yang begini hanya ditemui di paras yang lebih tingi, tumbuh di atas pokok atau di atas batu. Emas cotek betina dipercayai mempunyai nilai ubatan yang lebih baik. Kadang-kadang pemerhatian yang dilakukan mendapati tumbuhan ubatan emas cotek bersimbiosis dengan raja satun. Dipercayai nilai ubatannya lebih tinggi jika dibandingkan dengan tumbuhan tersebut yang tumbuh berasingan.
Jenis tanah adalah satu lagi faktor yang turut menentukan kewujudan sesuatu spesies tumbuhan ubatan. Tumbuhan ubatan seperti cucur atap (Brachea sp.) di dapati tumbuh di kawasan tanah berpasir seperti bris di persisiran pantai. Terdapat juga tumbuhan ubatan yang tumbuh secara semula jadinya di kawasan lembap dan berpaya. Antara tumbuhan tersebut ialah kacip fatimah, jeruju dan keladi senduk.

No comments: