Monday, July 27, 2009

Tumbuhan Ubatan Popular Malaysia


SINOPSIS
Lebih 1,000 spesies tumbuhan ubatan digunakan oleh orang Melayu untuk rawatan pelbagai jenis penyakit. Walau bagaimanapun, timbul banyak masalah dari segi pengecaman tumbuhan berkenaan memandangkan tiada bahan rujukan yang khusus memberi penerangan yang lengkap tentang sifat morfologi dan pertumbuhan tumbuhan tersebut.

Sehubungan dengan itu buku ini telah diusahakan dengan memberi maklumat yang lebih terperinci tentang sifat morfologi tumbuhan berkenaan. Bagi memudahkan pengecaman beberapa nama biasa, nama saintifik dan gambar berwarna lengkap diberi. Tumpuan pemilihan gambar diberi kepada bahagian yang boleh digunakan untuk pengecaman seperti sifat bunga, buah dan daun selain daripada sifat pertumbuhan tumbuhan itu sendiri. Walau bagaimanapun, buku ini hanya tertumpu pada tumbuhan yang mudah diperoleh dan biasa digunakan oleh pengamal perubatan tradisional sahaja. Selain daripada tujuan untuk memudahkan pengecaman, maklumat asas berkenaan habitat semula jadi, keperluan pertumbuhan, cara pembiakan bahan tanaman juga disediakan.

Sebanyak 172 spesies tumbuhan dimuatkan dalam buku ini. Ia dibahagikan kepada lima kumpulan iaitu tumbuhan herba (73 spesies), tumbuhan renek (32 spesies), tumbuhan menjalar (19 spesies), pokok besar (44 spesies) dan tumbuhan parasit/epifit (4 spesies).

Buku ini dapat dijadikan bahan rujukan serta panduan bagi mereka yang berminat untuk menanam tumbuhan ini secara kecil-kecilan untuk keperluan sendiri atau sebagai tanaman hiasan di kawasan rumah atau taman-taman. Para penyelidik pula boleh menggunakan buku ini sebagai sumber maklumat dalam pemilihan tumbuhan yang bersesuaian untuk kajian lanjut sama ada dalam aspek keberkesanannya untuk rawatan penyakit berkenaan atau teknologi pengeluaran.

4 comments:

jo ayee said...

paksu..wahwah...cepatnyer siap..cool stuff.

Anonymous said...

di mana saya boleh belinya..?

Unknown said...

Anda boleh beli di Kedai Buku Ibu Pejabat MARDI Serdang, Selangor

Anonymous said...

boleh tak saya membeli secara online...?