Friday, July 31, 2009

Mengkudu


Nama Saintifik: Morinda citrifolia Linn.
Nama lain: Mengkudu besar, mengkudu jantan, Indian mulberry, noni, Indian mulberry, painkiller, morinda, Pace (Javanese), cangkudu (Sundanese), mengkudu (Malay)
Kegunaan:
Pokok mengkudu dan bahagian-bahagiannya digunakan kerana sifatnya yang boleh membunuh cacing, membunuh kuman, menghalang muntah, menghalang loya, melegakan demam, melegakan batuk, menurunkan darah tinggi, mengecutkan, membersihkan perut, melegakan dan lain-lain. Di antara masalah yang dikatakan dapat dirawat menggunakan mengkudu termasuk sklerosis pada jantung, asma, kencing manis, cirit birit, lumbago, reumatisme dan hepatitis. Pelbagai jenis penyakit kulit seperti bisul, gatal, kudis, kudis buta, badang, ulser dan luka dirawat secara pemakaian persediaan ubat secara luaran. Rebusan akarnya diminum untuk melancarkan haid dan mengubati kemandulan. Jus buahnya diminum untuk merawat kesakitan semasa membuang air kecil.
Buah segar dimakan atau dibuat jus untuk diminum bagi merawat kencing manis, spleen yang bengkak, penyakit berkaitan hati, beri-beri, pendarahan dan batuk. Air rebusan kulitnya digunakan sebagai bahan mengecut dan bagi merawat demam malaria. Pes yang diperbuat daripada daun mengkudu disapu pada dada bagi merawat batuk, loya, spleen yang bengkak, sakit perut dan demam. Daunnya yang dicelur juga dimakan sebagai ulam. Daunnya juga digunakan untuk mandian bagi wanita selepas bersalin. Isi buahnya yang ranum digunakan untuk mencuci rambut.



No comments: